УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ » 641 (1)
І. Прочитайте тексти. Зверніть увагу на особливості опису природи. ЗИМА Настає зима (метафора), і світ навколо змінюється (метафора). Морозним подихом (епітет) вона зачаровує природу. Усе навколо завмирає. Голі дерева (епітет) мерзнуть на холодному вітрі (епітет). Тоді зима-чарівниця дарує (метафора) чудові білі одежі (епітет) зі снігового хутра (епітет), у яких їм тепло та затишно. Вона устелює промерзлу землю (епітет) пухнастою білою сніговою ковдрою (епітет), що блищить діамантами в променях яскравого сонця (епітет). Річки, озера та моря зима сковує товстою кригою (епітет), щоб вони змогли відпочити до весни. ВЕСНА Весна причаїлася всюди: у сірій корі (епітет) ґрунту, у деревах, у воді - і, здавалося, ось-ось вибухне яскравим сонячним промінням (епітет). … Відійшли проліски в лісі, уже засиніли фіалки, засвітився над опалим листям (епітет) лісовий сон (епітет) - вайлувата й трохи смішна в певності своєї краси квітка (епітет). А дерева стояли голі й, облиті байдужим промінням (епітет), сняли навсібіч тонкий, ледь уловлюваний смуток (епітет). Лише на берізках вирізьблювалося перше листячко (епітет), ніжне, мов дитяче зітхання (порівняння). II. Виконайте завдання до текстів. 1. Визначте стиль і тип мовлення текстів. Аргументуйте свою думку. Стиль: художній Тип: опис 2. Що особливо вас вразило в кожному з описів природи? Як змальовано природу взимку та навесні? Взимку світ навколо змінюється: голі дерева, огорнуті снігом, промерзла землю, річки, озера та моря, покриті товстою кригою. Весною бруньки врешті-решт забубнявіли, відійшли проліски в лісі, засиніли фіалки, на берізках вирізьблювалося перше листячко. 3. Укажіть епітети, метафори, порівняння, які використали автори в описах природи.