ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ » 445

Прочитайте вірш Олександра Олеся. Доведіть, що в тексті поєднуються два види зв’язку. Визначте, якими мовними засобами забезпечується кожний зв’язок. Жита з волошками, і луки, і гаї, І всі розкоші весняні, У даному вірші Олександра Олеся можна виявити як сурядний, так і підрядний зв'язок. Сурядний зв'язок присутній у рядках, де перераховуються різні елементи природи: "Жита з волошками, і луки, і гаї", "І всі розкоші весняні". У цих рядках з'єднуються різні образи та речі за допомогою сполучників "і". Підрядний зв'язок виявляється у відношенні причини і наслідку, де одна частина речення залежить від іншої. Приклади такого зв'язку в тексті: "Як втілити її, не знаю, В слова, в пісні мої" – у цьому реченні "як втілити її" є підрядним сполучником, який виражає питання про можливість втілення краси природи в слова і пісні; "Де взяти кольорів стобарвних і живих Для трав і квітів весняних?" – тут речення "де взяти кольорів стобарвних і живих" виступає в підрядній залежності щодо запитання про пошук способу отримання кольорів для природних об'єктів. Мовні засоби, якими забезпечується сурядний зв'язок, включають сполучник "і", який об'єднує різні елементи. У підрядному зв'язку мовні засоби, що використовуються, включають сполучники "як", "де" та відповідні словосполучення, які виражають причину і наслідок. Таким чином, в цьому вірші Олександра Олеся спостерігається поєднання сурядного і підрядного зв'язку за допомогою відповідних мовних засобів.

ЛІНГВІСТИКА ТЕКСТУ