ПОВТОРЕННЯ. УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ » 617

617

І. Прочитайте текст «ЛІХТАРНИК». Визначте його тему й основну думку, тип і стиль мовлення. Чому висохла річка? Тема тексту – перетворення повноводної річки на струмок і далі на місто. Основна думка. Люди повинні замислюватись над своїми діями, а чи не нашкодують вони довкіллю! Стиль мовлення – художній. Тип – оповідання. ІІ. Доберіть синоніми до виділених слів. Чисті – прозорі, незабруднені. Лагідно – ніжно, ласкаво. Тішилась – раділа, втішалась. Виснажилися – змарніли. ІІІ. Напишіть докладний переказ, доповнивши описом берегів річки до того, як вона висохла. Багато століть несла свої чисті води серед лісів і луків тиха, та повноводна річка. Бігли лагідні прозорі води серед зелених берегів. Плавали нею човни і маленькі кораблики. З одного берега зеленіли соковитою травою луки, з іншого свіжою прохолодою дихав густий старий ліс. Подекуди дерева низько вклонялись до води, наче пили її. Кожну ніч старий ліхтарик засвічував ліхтар на ставні посередині річки. Та вирубали ліси, зорали луки. І задихнулася від спраги ріка і померла. Висохли її прозорі води, перетворилося русло на місто. Залишився лише стовп з ліхтарем, який і досі нагадує людям про їхні вчинки.

ПОВТОРЕННЯ. УРОКИ РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ