Відповіді на вправи № 1 - 70 » 58

І. Поміркуйте, чому слова вишня і слива мають по два лексичних значення, а жолудь і яблуня – лише по одному. Вишня – назва дерева. Вишня - ягода, яка росте на вишні(дереві).(Багатозначне) Слива - назва дерева і назви плода.(Багатозначне) Жолудь – назва плода дерева дуба( однозначне). Яблуня - назва дерева (однозначне слово). ІІ. Поміркуйте, чому носом назвали частину чайника, літака, пароплава. Ніс чайника, човна, літака - це метафора. Метафора - перенесення рис з одного предмета на інший на основі подібності. ****************************** Як слова можуть набувати нових лексичних значень? У період свого виникнення слово завжди має одне значення, тобто за походженням кожне слово - однозначне, а здатність виражати різні значення ним набувається з часом. Суть полісемії( багатозначності) полягає в перенесенні назви на інший предмет. Залежно під того, на якій підставі відбувається перенесення назви, розрізняють такі типи виникнення багатозначності: метафора, метонімія, синекдоха. В основі метафори лежить подібність за формою (дзвоник — прилад для подавання звукових сигналів і ботанічна назва, голка — стрижень для шиття і тверда колючка на тілі їжака, чашечка — посудина і частина квітки), за розташуванням (ніс тварини і човна, рукав одягу і річки), за кольором (золотий браслет і сніп, смарагдовий перстень і ліс), за виконуваною функцією (двірник — працівник, що стежить за чистотою подвір'я, і стрілка для очищання вітрового скла автомашини). При метонімії перенесення відбувається на підставі суміжності, тобто тісного зв'язку понять: випив кухоль (посудина та її вміст), читаю Драча (автор та його твори), столове срібло (матеріал і виріб), гомоніла Україна (народ і країна), захист грав добре (люди і дія) тощо. Синекдоха передбачає заміну частиною цілого, вживання однини замість множини, рідше навпаки: троянда — багаторічна кущова рослина і квітка цієї рослини; риба не може жити без води (замість «риби не можуть жити без води»).

Відповіді на вправи № 1 - 70