ФОНЕТИКА. ГРАФІКА. ОРФОЕПІЯ » 364
І. Прочитайте вголос текст, дотримуючись орфоепічних правил. Визначте його тему й основну думку. Що корисного для себе ви дізналися? Тема – важливість сніданку. Головна думка – сніданок дуже важливий прийом їжі, тому їм нехтувати не варто. ІІ. Виконайте завдання до тексту. 1. Знайдіть по одному слову з двома: а) м’якими приголосними; б) дзвінкими; в) глухими. а) слова з двома м’якими звуками: нехтують ([й], [т']), мінімум ([м’], [н´]; б) дзвінкими звуками: крім ([р'], [м]), обід ([б'], [д]; в) глухими звуками: їсти ([с], [т]), час ([ч], [с]). 2. Запишіть виділені слова фонетичною транскрипцією. Пробудження [пробу́дже^Ин':а], тепленької [те^Ипле́н'койі], життєдіяльності [жи^Ет':едійа́л'нос'т'і]. 3. Знайдіть три слова, під час вимови яких приголосні уподібнюємо. Сніданок [с'н'], вранці [н'ц'], після [с'л'], життєдіяльності [с'т']. 4. Знайдіть два слова, які можна змінити або до яких можна дібрати спільнокореневі слова так, щоб відбулося чергування звуків. Соку — сік (о/і), пробудитися — пробудження (д/дж), довели — доводили (е/о). 5. Поясніть доцільність чергування [у] - [в]. [в] уживаємо для того, щоб уникнути збігу голосних. 6. Випишіть п’ять слів з вивченими орфограмами, обґрунтуйте написання. Щоденного (подвоєння приголосних), з’їсте (вживання апострофа), імунітет (правопис іншомовних слів), тепленької (ненаголошені и, е в коренях слів), ліжка (уподібнення приголосних). 7. Виконайте фонетичний розбір слова сніданок. Сніданок [с'н'іда́нок]. 8 б., 8 зв. с [с'] — пригол., гл., м’як.; буква с; н [н'] — пригол., дзв., м’як.; буква н; і [і] — гол.; буква і; д [д] — пригол., дзв., тв.; буква д; а [а] — гол.; буква а; н [н] — пригол., дзв., тв.; буква н; о [о] — гол.; буква о; к [к] — пригол., гл., тв.; буква к.